Hívjon minket: +36 1 792-0427 | +36 30 737-9955 | E-mail: info@rizsanelkul.hu

Rizsa nélkül Az eredményekre fókuszálunk

Webáruház - mit érdemes tudni mielőtt belevágnánk?

Webáruház - mit érdemes tudni mielőtt belevágnánk?

Amikor webáruházat készítünk, rengeteg dolgot kell átgondolni, mérlegelni, hiszen annak sikere sokmindenen múlik majd. Egyfelől szükség lesz látogatókra, tehát az elkészült weboldalnak keresőbarátnak kell lennie, másfelől az érkező látogatókat vásárlókká kell konvertálni. Nézzük meg, hogy mik azok a kritikus pontok, amik a leggyakrabban okozzák egy weboldal vagy webáruház kudarcát.

Megelőző elemzés, tervezés

Magától értetődőnek tűnhet, de mégis sokan átsiklanak a tervezés fontossága felett. Mielőtt belevágunk egy üzletbe, fel kell mérni, hogy egyáltalán van-e az adott termékekre, szolgáltatásokra igény. Ha van, akkor érdemes megnézni a konkurenciát, hogy ők milyen áron adják ugyanazt a terméket, milyen extra szolgáltatásokat ígérnek ügyfeleiknek. Magyarán, van-e reális esély rá, hogy a potenciális vásárló a mi honlapunkat válassza az övék helyett? Jobban jár-e majd a vásárló, ha nálunk vásárol? Amennyiben az elemzésből az derül ki, hogy sajnos bizony nem tudunk versenyképesek lenni, úgy nagy valószínűséggel jobban járunk ha nem költünk feleslegesen egy internetes webáruházra.

A több néha kevesebb

Miután felmértük, hogy van igény a termékeinkre, valamint azokat piacképes áron tudjuk értékesíteni, vegyük számba, hogy nagyságrendileg hány terméket is szeretnénk árusítani. A nagy kínálat előny tud lenni a keresőknél, hiszen rengeteg indexált oldalunk lesz, sok tartalommal, de nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy mindez sokkal több adminisztrációval is jár. A több terméket fel is kell tölteni, a frissítéseket és akciókat beállítani, jó minőségű képeket készíteni, ami nagyobb időráfordítást igényel. Gondoljuk tehát át, hogy mennyi időt tudunk a webáruház üzemeltetésére fordítani, és a termékszámot ennek arányába határozzuk meg.

Egy másik érdemes megfontolás, hogy próbáljunk egy bizonyos témakörben maradni. Ha sokfajta, témáját tekintve teljesen különböző terméket árulunk, akkor a látogatónak óhatatlanul is egyfajta bizsubolt érzése lesz, mikor az oldalunkra érkezik. Az oldal grafikáját, hangulatát is könnyebb kialakítani egy bizonyos témára, ezáltal az ilyen oldalak könnyebben keltik a „téma szakértője” benyomást is. A sok különböző téma nem segít továbbá a weboldal keresőoptimalizálásában sem, hiszen a változó témakörök miatt a tartalmi egység megoszlik, nem fókuszált.

Töltsünk fel sok terméket tehát, de csak akkor, ha elég időt tudunk fordítani a leírások, információk, képek elkészítésére, feltöltésére, valamint a termékek nagyjából kapcsolódnak egymáshoz.

Lassú, elavult webshop motor

A régebbi rendszerek (webshop motorok) nem felelnek meg a mai modern webáruházakkal kapcsolatos elvárásoknak, így használatukkal romlik a felhasználói élmény, ami alacsony konverzióhoz, magas visszafordulási arányhoz vezet. Az oldal betöltési sebessége egyfelől fontos keresőoptimalizálási szempont, másfelől egy lassan megnyíló weblapot a látogató jó eséllyel betöltődés előtt azonnal bezár.

Elavult motor

A fejlesztője által már nem támogatott webshop motorok nagyobb eséllyel tartalmaznak biztonsági réseket, amiken keresztül vásárlóink személyes adatai illetéktelenek kezébe kerülhetnek. Ez visszaélésre adhat lehetőséget, aminek szélsőséges esetben akár jogi következményei is lehetnek (hiszen tőlünk lopták el az adatokat és nem tettünk meg mindent, hogy ezt elkerüljük – nem frissítettük a rendszert).

Mielőtt átvesszük az elkészült webshopot, győződjünk meg arról, hogy az a legfrissebb verzió a használt webáruház motorból, valamint kérjünk ajánlatot annak a jövőbeni frissítéseire is (hiszen időről-időre új verziók fognak készülni, ha el akarjuk kerülni, hogy egy idő után elavulttá váljon a webáruház, gondolni kell a frissítésekre).

Grafika és megjelenés

A cél az, hogy az oldalra érkező látogató ott minél több időt töltsön, további aloldalakat, termékeket nézzen meg, majd végül vásároljon valamit. Egy régi, elavult megjelenés nagyon hamar visszafordulásra késztetheti a potenciális vásárlónkat, így itt kiemelten fontos az első benyomás.

A mobil internet folyamatos terjedésével egyre többen használnak valamilyen hordozható eszközt internetezéshez, így mindenképpen olyan megjelenítés szükséges, ami ezekre az eszközökre is optimalizált – reszponzív. Ez röviden annyit jelent, hogy teljesen mindegy, hogy milyen eszközön (mobilon, tableten stb..) nyitjuk meg a weboldalt, az mindenhol az aktuális eszköznek megfelelő felhasználói élményt nyújtja.

Kerüljük a felesleges, a témába nem illő grafikai elemeket. Ezek túlzsúfolhatják az oldalt, ami által a vásárlás menete nehezen lesz követhető, a látogató elveszítheti a fókuszt. Találkoztam olyan megoldással, ahol a cég logója egy animált kép volt. Ez gyakorlatilag óhatatlanul is bevonzza az ember tekintetét, így ahelyett, hogy a termékeket néznénk, a vásárlási folyamat szempontjából egy gyakorlatilag teljesen felesleges dologra tereli a fókuszt.

A termékoldalt úgy érdemes megtervezni, hogy a „kosárba” vagy „vásárlás” gombok legyenek azok, amik kitűnnek a tartalomból, a vásárló tehát ezekre fókuszáljon. A termékek tulajdonságait, valamint a részletes leírást, értékelést, vásárlói hozzászólásokat, stb. érdemes tabok alá rendezni.

Fontos még az is, hogy végigvezessük a látogatót a vásárlási folyamaton. A vevőnek pontosan tudni kell minden egyes oldalon, hogy ott mit kell tennie ahhoz, hogy a vásárlási folyamat következő lépcsőfokára lépjen. Hasznos, ha egy folyamatjelző végig mutatja az aktuális szakaszt a vásárlás menetében.

Információ és tartalom

Egy kép magáért beszél – szokták mondani, ez azonban a webshopok esetében nem elegendő. Mindenképpen több, különböző, jó minőségű képet próbáljunk feltölteni az adott termékről, valamint bőséges egyedi szöveges leírást is adni. Jó megközelítés lehet abból kiindulni, hogy ha mi lennénk azok, akik ezt a terméket keresik, vajon milyen információra lennénk kíváncsiak. Milyen kérdéseink lennének, amikre választ szeretnénk kapni, mielőtt rákattintanánk a megrendelés gombra.

Ha nagyon nem tudunk mit kitalálni, akkor nézzünk körül más oldalakon, fórumokon, hogy az emberek mit kérdeznek az általunk forgalmazott termékekről, és próbáljuk megválaszolni ezeket a kérdéseket a weboldalon. Az internetes keresők jobb helyezéssel honorálják az informatív, hasznos tartalommal rendelkező weboldalakat.

Ugrás az oldal tetejére